Mijn verhaal‎ > ‎Leptine reset‎ > ‎

Dag 3

Geplaatst 4 jan. 2012 03:19 door Astrid Tanis   [ 12 mrt. 2012 10:18 bijgewerkt ]

Na een heerlijke nacht vol slaap zit ik om 8.30 uur aan de ontbijttafel. Iedere vorm van honger ontbreekt. Met frisse tegenzin spoel ik een dikke plak gehaktbrood weg met een limonade van gefermenteerd citroensap, water en wat stevia. Daarna nog twee eieren met bacon. Ik tel mijn eiwitten en zit nog onder te vijftig. Ik prop er nog een staafje geitenkaas bij; dit moet het zijn. Om 11:30 uur krijg ik een visioen van een heerlijk dampend bord havermout met een klontje roomboter en wat stroop. Dit was mijn lievelingseten in mijn kinderjaren, zo'n vijftig jaar geleden. Het water loopt me in de mond. Ik weet dit zijn de valse truukjes van de leptine resistente persoonlijkheid die in mij woont. Na een kwartier verdwijnt het visioen vanzelf en om 13.30 uur verorber ik mijn middagmaal met smaak. Soep en een kippenpoot, wat tomaten een derde deel van een komkommer en een glaasje kefir toe. Ik kies voor de wat duurdere wild wonder tomaten. Ze hebben allemaal een iets andere smaak; dat geeft meer voldoening. Vandaag lijk ik helderder dan gisteren.

Met kefir heb ik een rekenprobleem. Ik maak het van rauwe schapenmelk die ik haal bij een boer. Ik kan niet tegen koeienmelk en met schaap en geit lijk ik geen probleem te hebben. Als ik de verschillende pakken yoghurt bekijk en vergelijk met de melk dan zitten er nagenoeg evenveel koolhydraten in; hoe kan dat? Ik maak al jaren mijn eigen yoghurt en kefir omdat je zowel met het SCD en GAPS de melk 24 uur moet laten fermenteren om de lactose om te zetten in melkzuur. Melkzuur is bij mijn weten geel koolhydraat. Tijd om te goochelen op Yoghurt en Carbs. Low Carb is in de mode, ik krijg diverse hits. Het blijkt dat commerciële yoghurt vaak verrijkt is met extra lactose en koolhydraten. Dit maakt de yoghurt dikker. Het fermentatieproces is kort, soms maar vier uur. Hierdoor blijft er meer lactose over. Als je zelf je yoghurt en kefir maakt, kan je rekenen op een KH rest van 4 gram per kop. Een kop is 237 ml. Dat maakt mijn leven ineens een stuk aangenamer en betekent dat ik de dagen ervoor waarschijnlijk niet boven de 25 gram KH ben gekomen. Ik had mijn halve liter teruggebracht naar 250 ml en dat betekende 12,5 gram koolhydraten in mijn oude berekening. In de nieuwe berekening kom ik met een halve liter op een kleine 8,5 KH. Hoera, waar een mens al niet blij van wordt.

Vanaf 16 uur krijg ik het moeilijk, ik heb honger. Dat is de straf dat ik de kokosnootolie weg heb gelaten. Stiekem wilde ik toch kaloriën uit sparen. Bij mijn avondeten neem ik twee grote eetlepels en ik gooi geitenroom over mijn groente. Ik wil vannacht niet wakker liggen. Om 21.15 uur ga ik naar bed.

De weegschaal gaf 90,8 kilo aan deze ochtend

26 gram koolhydraten slaat dit ergens op?


Comments